Πέμπτη 9 Οκτωβρίου 2014

Τα λιμάνια στην ατζέντα των Υπουργών της ΕΕ Ημερομηνία δημοσίευσης: 03/10/2014 http://www.pireas2day.gr/

Η  πρόταση του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τις «Λιμενικές υπηρεσίες και οικονομική διαφάνεια των λιμένων» αναμένεται να συζητηθεί,  την Τετάρτη 8/10, στη Σύνοδο των Υπουργών Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας.

Ήδη αυτή την εβδομάδα στο πλαίσιο της Μόνιμης Αντιπροσωπείας έγιναν οι τελευταίες συζητήσεις για την οριστικοποίηση της ατζέντας της Συνόδου και όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν ότι η πρόταση Κανονισμού θα είναι από τα θέματα, που θα μπουν στο «τραπέζι».

Η Ιταλική Προεδρία στοχεύει στην επίτευξη συμφωνίας γενικής προσέγγισης. Δηλαδή, επιδιώκει μια πολιτική συμφωνία του Συμβουλίου ενώ εκκρεμεί η έγκριση θέσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σε πρώτη ανάγνωση.



Μάλιστα, η Προεδρία δείχνει να κινείται προς την ίδια κατεύθυνση με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, πράγμα το οποίο θα δώσει την δυνατότητα να επέλθει συμφωνία σε πρώτη ανάγνωση μεταξύ των δύο θεσμικών οργάνων.

Όπως έχει γράψει το Pireas2day.gr το θέμα των λιμενικών υπηρεσιών δεν παρουσίασε καμία πρόοδο  στην διάρκεια της Ελληνικής προεδρίας, η οποία «πέταξε την μπάλα στην εξέδρα» καθώς η θεσμοθέτηση του Κανονισμού θα δημιουργήσει εμπόδια στο μοντέλο ιδιωτικοποίησης που προωθεί σε ΟΛΠ και ΟΛΘ η κυβέρνηση με την παραχώρηση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών των δύο Οργανισμών. Να σημειωθεί ότι ο Κανονισμός απαιτεί την ύπαρξη τουλάχιστον δύο παρόχων σε κάθε λιμενική δραστηριότητα.

Είναι αξιοσημείωτο ότι μετά από δύο αποτυχημένες προσπάθειες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να προχωρήσει σε ένα πλήρες, ανεξέλεγκτο, «άνοιγμα» των λιμενικών υπηρεσιών (σ.σ. δύο σχετικά νομοθετικά κείμενα είχαν απορριφθεί στις αρχές της δεκαετίας του 2000 από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο), γίνονται, αυτή, την φορά πιο «συγκρατημένα βήματα».

Είναι ενδεικτικό ότι η  δέσμη μέτρων 2 (ΔΜ2) της πρότασης Κανονισμού εισάγει την αρχή της ελευθερίας για την παροχή υπηρεσιών στο πλαίσιο ενός καθεστώτος ρυθμιζόμενης πρόσβασης στην αγορά.

Στο πλαίσιο της εν λόγω ρυθμιζόμενης πρόσβασης , η ελευθερία παροχής υπηρεσιών μπορεί να περιοριστεί, εφόσον δικαιολογείται λόγω της έλλειψης χώρου στην περιοχή του λιμένα ή λόγω υποχρεώσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας (διαθεσιμότητα, προσβασιμότητα, κ.λπ.).

«Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι προσφάτως εκχωρούμενες και καθορισμένες υπηρεσίες υπόκεινται σε διαδικασία μειοδοτικού διαγωνισμού και, στην περίπτωση εσωτερικών λειτουργιών, η υπηρεσία πρέπει να παραμένει περιορισμένη. Οι υπηρεσίες που παρέχονται σε μονοπωλιακή ή ολιγοπωλιακή βάση υπόκεινται σε εποπτεία των τιμών», ορίζει η πρόταση Κανονισμού, η οποία θεσπίζει και τη σύσταση Επιτροπής Χρηστών μέσα στο λιμάνι για τον συντονισμό των υπηρεσιών του.

Από την άλλη στην δέσμη μέτρων για τον «Πλήρη ανταγωνισμό και αυτονομία λιμένα» πάλι υπάρχουν σημαντικοί περιορισμοί καθώς απαιτώντας «τουλάχιστον δύο ανταγωνιστικούς και ανεξάρτητους φορείς εκμετάλλευσης για κάθε λιμενική υπηρεσία, όπου ο αριθμός των φορέων εκμετάλλευσης περιορίζεται λόγω ανεπάρκειας χώρου. Προβλέπεται επίσης λειτουργικός/νομικός διαχωρισμός. Αυτός ο διαχωρισμός ενδέχεται να οδηγήσει σε πολλαπλασιασμό των λιμενικών φορέων: για τη διασφάλιση της συνέχειας της λειτουργίας του λιμένα, η ενίσχυση του κεντρικού συντονιστικού ρόλου των λιμενικών αρχών κρίνεται απαραίτητη. Κάθε λιμενική αρχή θα πρέπει να μπορεί να αποφασίζει ελεύθερα τη δομή και το επίπεδο των τελών υποδομών, σύμφωνα με τις δικές της εμπορικές πρακτικές.

Η ESPO

Πάντως, η Ένωση των ευρωπαϊκών λιμανιών, που βρίσκονται υπό δημόσιο έλεγχο (ESPO) διατηρεί αρκετές επιφυλάξεις για διατάξεις του προτεινόμενου Κανονισμού, όπως είναι:
•    Η παρέμβαση στην εμπορική ελευθερία των λιμένων και των λιμενικών αρχών να διαφοροποιούν τις χρεώσεις ανάλογα με την οικονομική στρατηγική της διαχείρισης του λιμένα.
•    Η επιβολή πρόσθετου διοικητικού φόρτου στους λιμένες οι οποίοι δεν ανταγωνίζονται στην ευρωπαϊκή σκηνή.
•    Η δημιουργία ενός ανεξάρτητου εποπτικού οργάνου.
«Υπό το φως των σκέψεων αυτών, η ESPO θεωρεί ότι εάν τα θέματα αυτά, που προκαλούν ανησυχία στα μέλη τους δεν αντιμετωπιστούν σωστά κατά τη διάρκεια της νομοθετικής διαδικασίας, θα καθιστούσε αδύνατο να δεχθεί αυτή την επερχόμενη νομοθεσία», υπογραμμίζει σε ανακοίνωση της Ένωσης.

Οι πλοιοκτήτες

Επιφυλακτικοί, όμως, εμφανίζονται και οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες (ECSA), οι οποίοι σε ανακοίνωσή τους εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την πρόταση Κανονισμού αλλά θεωρούν ότι δεν υπάρχει καμία εξήγηση για την εξαίρεση από αυτόν των υπηρεσιών χειρισμού φορτίων, της λιμενεργασίας και των επιβατικών υπηρεσιών.