Τρίτη 9 Ιουνίου 2015

Στη Βουλή η ατμοσφαιρική ρύπανση από πλοία


Στη Βουλή η ατμοσφαιρική ρύπανση από πλοίαΣτη Βουλή φέρνει ο βουλευτής Β’ Πειραιά των Ανεξαρτήτων Ελλήνων Δημήτρης Καμμένος το θέμα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα πλοία στο λιμάνι του Πειραιά.

Αφορμή στάθηκαν τα στοιχεία, που είδαν το φως της δημοσιότητας και αφορούσαν πρόσφατες μετρήσεις ατμοσφαιρικών ρύπων στο λιμάνι του Πειραιά.

Οι μετρήσεις διεξήχθησαν στις 28/5/2015 από τον Γερμανικό Οργανισμό Προστασίας της Φύσης και του Περιβάλλοντος (NABU) και διαπιστώθηκε στον τομέα κρουαζιερόπλοιων συγκέντρωση πάνω από 100.000 σωματίδια ανά κυβικό εκατοστό αέρα, συμβάλλοντας σημαντικά στην τοπική ατμοσφαιρική ρύπανση προκαλώντας σοβαρά προβλήματα υγείας, όπως καρδιαγγειακές παθήσεις και καρκίνο.

«Ενώ η επιβάρυνση στον αστικό ιστό κυμαίνεται συνήθως στα 3.000-5.000 σωματίδια ανά κυβικό εκατοστό αέρα, στον τερματικό σταθμό κρουαζιερόπλοιων διαπιστώθηκε συγκέντρωση πάνω από 100.000 σωματίδια», αναφέρεται, χαρακτηριστικά, στην ερώτηση, που κατατέθηκε προς τους συναρμόδιους υπουργούς  Οικονομίας, Υποδομών και Ναυτιλίας     Γ. Σταθάκη και Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Παναγιώτη Λαφαζάνη.



«Ο Πειραιάς δεν αποτελεί τη μοναδική περίπτωση λιμανιού με υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση. Εξαιρετικά υψηλή επιβάρυνση του ατμοσφαιρικού αέρα, λόγω των πολύ μικρών σωματιδίων έχει διαπιστωθεί και σε άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια, όπως του Αμβούργου, της Λισσαβόνας και της Βενετίας, μετά από παρόμοιους ελέγχους ποιότητας αέρα, που έχει πραγματοποιήσει εκεί ο NABU», υπογραμμίζει ο κ.Καμμένος. Και προσθέτει:

«Οι τερματικοί σταθμοί κρουαζιερόπλοιων συχνά βρίσκονται σε άμεση γειτνίαση με κέντρα πόλεων με τους πολυσύχναστους δρόμους και τις πλατείες τους οποίους επισκέπτονται καθημερινά χιλιάδες πολίτες και τουρίστες. Όσο τα κρουαζιερόπλοια παραμένουν στο λιμάνι οι μηχανές τους συνεχίζουν να λειτουργούν για να ανταποκριθούν στη μεγάλη ανάγκη  ενέργειας των  εκτεταμένων ξενοδοχειακών και  αναψυχικών υποδομών του σκάφους η οποία είναι συγκρίσιμη με τις ενεργειακές ανάγκες μιας μικρής πόλης! Τα πλοία καίνε καύσιμα τα οποία είναι 3.500 φορές πιο βρώμικα από το πετρέλαιο αυτοκινήτων – αλλά σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά δεν εφαρμόζεται μετεπεξεργασία των καυσαερίων. Ως εκ τούτου, τα κρουαζιερόπλοια συμβάλλουν σημαντικά στην τοπική ατομοσφαιρική ρύπανση η οποία όχι μόνο προκαλεί σοβαρά προβλήματα υγείας, όπως καρδιαγγειακές παθήσεις και καρκίνο, αλλά είναι ζημιογόνα και για το κλίμα και το περιβάλλον. Μόνο στην Ευρώπη 50.000 άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο πρόωρα από τις επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τη ναυτιλία, ενώ ο κλάδος τουρισμού με κρουαζιερόπλοιο αναπτύσσεται ραγδαία και κάθε χρόνο καταγράφονται νέα ρεκόρ ρυθμών ανάπτυξης. Αυτό οδηγεί σε παραγγελίες όλο και μεγαλύτερων πλοίων και σε μεγαλύτερους στόλους κάθε χρόνο».


«Ιδιαίτερα προβληματική για την ανθρώπινη υγεία είναι η αιθάλη, έκδοχο των λεπτών σωματιδίων σκόνης.
«Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας τα σωματίδια αιθάλης είναι το ίδιο καρκινογόνα με τον αμίαντο. Οι μετρήσεις έδειξαν ότι και στον Πειραιά αυξάνεται σημαντικά η ατμοσφαιρική ρύπανση από τα καυσαέρια των κρουαζιερόπλοιων στην περιοχή του λιμένα. Καθώς ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων πολλαπλασιάζεται εδώ και χρόνια, ολοένα και περισσότεροι επιβάτες και κάτοικοι της περιοχής εκτίθενται στα δηλητηριώδη αέρια. Αυτό δεν μπορεί να γίνεται αποδεκτό, εφόσον υπάρχει και η απαραίτητη αντιρρυπαντική τεχνολογία», λέει ο επιστημονικός συντονιστής Τομέα Διατήρησης της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας, Φραν Βάργκας», αναφέρεται στην ερώτηση του βουλευτή Β’ Πειραιά, ο οποίος επισημαίνει τη σημασία της χρήσης «πράσινων» καυσίμων στα πλοία, αναφέροντας τα εξής:

Άμεση λύση πάντως στο πρόβλημα θα έδιναν τα ίδια τα πλοία ανοικτής θαλάσσης και κυρίως τα κρουαζιερόπλοια, εάν χρησιμοποιούσαν αποκλειστικά και μόνο υψηλής ποιότητας ντίζελ θαλάσσης και εξοπλίζονταν άμεσα με ένα αποτελεσματικό σύστημα μετεπεξεργασίας καυσαερίων. Επιπλέον, ο NABU καλεί την Ελλάδα να απευθυνθεί στο Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας των Ηνωμένων Εθνών για την άμεση δημιουργία περιοχής ελέγχου εκπομπών θείου (SECA) σε ολόκληρη τη λεκάνη της Μεσογείου, όπως υπάρχει ήδη στην περιοχή της Βαλτικής και της Βόρειας Θάλασσας, καθώς και στο Κανάλι της Μάγχης. Σε αυτές τις περιοχές, λόγω των κατάλληλων ελέγχων, σημειώνονται πολύ χαμηλότερες οριακές τιμές θείου (0,1%), σε σχέση με τις αντίστοιχες στη Μεσόγειο(3,5%).

Καταλήγοντας ο κ. Καμμένος ζητά από τους συναρμόδιους υπουργούς να γνωστοποιηθεί:
•    Εάν έχει γίνει πρόσφατη μέτρηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο λιμάνι του Πειραιά και εάν αυτή συμπίπτει με αυτή του Γερμανικού Οργανισμού Προστασίας της Φύσης και του Περιβάλλοντος (NABU),
•    Εάν υπάρχει μόνιμος ειδικός περιβαντολογικός σταθμός μετρήσεων που διεξάγει συνεχείς σχετικές εξειδικευμένες (όπως οι παραπάνω) μετρήσεις στο λιμάνι του Πειραιά και τέλος
•    Εάν σκοπεύει η Κυβέρνηση μεταξύ άλλων να απευθυνθεί στο Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας των Ηνωμένων Εθνών για την άμεση δημιουργία περιοχής ελέγχου εκπομπών θείου (SECA) σε ολόκληρη τη λεκάνη της Μεσογείου.

9-6-2015

http://www.zougla.gr/