Παρασκευή 5 Ιουνίου 2015

Crash test των δύο σχεδίων: Αθήνας και πιστωτών


Ποια είναι η απόσταση που χωρίζει την Αθήνα από τους δανειστές; Ποιες οι ομοιότητες και ποιες οι διαφορές του σχεδίου έκτασης 47 σελίδων που απέστειλε η Αθήνα στους Θεσμούς με εκείνης που παρουσίασε ο πρόεδρος της Κομισιόν Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ στον Αλέξη Τσίπρα το βράδυ της Τετάρτης; Ιδού μια ένα συνοπτικό «συγκριτικό τεστ» ανάμεσα στις δύο προτάσεις, τουλάχιστον όσον αφορά τα βασικά τους σημεία.

1) Δημοσιονομικά

Ελληνική πρόταση: Η πρόταση της Αθήνας προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 0,6% για το 2015, 1,5% για το 2016, 2,5% για το 2017, και 3,5% για το 2018. Για την επίτευξη του στόχου για το 2014 προβλέπονται μέτρα με απόδοση 1,874 δισ. ευρώ.

Πρόταση δανειστών: Κλιμακωτή εφαρμογή των στόχων για πρωτογενές πλεόνασμα 1% για το 2015, 2% για το 2016, 3% για το 2017 και 3,5% για το 2018, προβλέπει το σχέδιο των δανειστών. Στα δημοσιονομικά οι Θεσμοί προβλέπουν πρωτογενές έλλειμμα 0,66% του ΑΕΠ το 2015 εάν δεν ληφθούν νέα μέτρα. Με την πρότασή τους ζητούν μέτρα ύψους 1,66% του ΑΕΠ, δηλαδή μέτρα 3 δισ. ευρώ για το 2015, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος 1% για το 2015.



2) ΦΠΑ

Ελληνική πρόταση: Η Αθήνα προτείνει τρεις συντελεστές για το ΦΠΑ: 6%, 11% και 23%. Στον πρώτο συντελεστή εντάσσονται φάρμακα, βιβλία, θέατρα, ενώ στον δεύτερο ξενοδοχεία, εφημερίδες, περιοδικά και βασικές κατηγορίες τροφίμων όπως ψωμί, γάλα, ενέργεια, ύδρευση και εστίαση. Για όλα αυτά τα προϊόντα, με την ελληνική πρόταση επέρχεται μικρή μείωση καθώς ο συντελεστής μειώνεται από το 13% στο 11%. Όλα τα υπόλοιπα προϊόντα και υπηρεσίες μεταφέρονται στο 23%.

Πρόταση δανειστών: Ο στόχος που θέτουν οι δανειστές είναι η αύξηση των εσόδων από τον ΦΠΑ κατά 1% του ΑΕΠ ετησίως. Η πρόταση προβλέπει δύο κλίμακες, 11% και 23%. Στην πρώτη εντάσσονται τρόφιμα, φάρμακα και ξενοδοχεία, ενώ γίνεται λόγος για κατάργηση του μειωμένου συντελεστή για τα νησιά με παράλληλο εξορθολογισμό των εξαιρέσεων.


3) Λοιπά φορολογικά μέτρα

Πρόταση Ελλάδας: Η ελληνική πρόταση προβλέπει έσοδα 220 εκατ. ευρώ από την αύξηση της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα με συντελεστές που φτάνουν έως και το 8% για εισοδήματα άνω των 500.000 ευρώ. Ειδικότερα, οι συντελεστές που προτείνονται είναι 0,7% (όσο και σήμερα) για εισοδήματα από 12.001 έως 20.000 ευρώ, 1,4% (όσο και σήμερα) για εισοδήματα από 20.001 έως 30.000 ευρώ, 2% (από 1,4%) για εισοδήματα από 30.001 έως 50.000 ευρώ, 4% (από 2,1%) για εισοδήματα από 50.001 έως 100.000 ευρώ, 6% (από 2,8%) για εισοδήματα από 100.001 έως 500.000 ευρώ και 8% (από 2,8%) για εισοδήματα από 500.001 ευρώ και πάνω. Προβλέπεται ακόμη έκτακτη εισφορά στις επιχειρήσεις. Το ελληνικό κείμενο παραπέμπει στον νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση Παπανδρέου το 2009. Ο φόρος που επιβλήθηκε, υπολογίστηκε με συντελεστές από 5% έως 10%. Επιπρόσθετα, υπάρχει πρόβλεψη γιααύξηση του φόρου πολυτελείας από το 10% στο 13% για αυτοκίνητα άνω των 2.5 κ.ε αεροπλάνα , ελικόπτερα , σκάφη άνω των 10 μέτρων και πισίνες, ενώ στον τομέα των εσόδων περιλαμβάνονται και εκείνα από τον φόρο στις τηλεοπτικές διαφημίσεις, τιςτηλεοπτικές άδειες και τα ανασφάλιστα οχήματα.

Πρόταση δανειστών: Γίνεται λόγος για αύξηση της φορολογίας εισοδήματος για τις επιχειρήσεις, αύξηση της προκαταβολής φόρου στο 100% για επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες και τέλος στη διακριτική φορολογική μεταχείριση για τους αγρότες. Το σχέδιο προβλέπει ακόμη επανασχεδιασμό της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης, κατάργηση του επιδόματος θέρμανσης καθώς και των επιστροφών φόρου για το ντήζελ των αγροτών. Το κείμενο προβλέπει ακόμη διατήρηση των εσόδων από τον ΕΝΦΙΑ, καθώς σε περίπτωση αναθεώρησης των αντικειμενικών αξιών θα πρέπει να ακολουθήσει και σχετική αναπροσαρμογή των συντελεστών φορολόγησης ώστε να εξασφαλιστούν έσοδα ύψους 2,650 δισ. και για 2015 και για το 2016. Οι δανειστές ζητούν ακόμη, μεταξύ άλλων, αλλαγές στις ρυθμίσεις για τις 100 δόσεις τόσο για το 2014 όσο και για το 2015.


4) Ιδιωτικοποιήσεις

Ελληνική πρόταση: Η Αθήνα προβλέπει έσοδα 3,2 δισ. ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις τα επόμενα δύο χρόνια, ακόμη 2,1 δισ. ευρώ την περίοδο 2017-2019 και ακόμη 10,8 δισ. ευρώ μετά το 2020.Τα συνολικά έσοδα του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων για τη φετινή χρονιά εκτιμώνται στα 1,56 δις. ευρώ με το 1,23 δις. ευρώ να προέρχονται από την παραχώρηση των  περιφερειακών αεροδρομίων και τα υπόλοιπα από πωλήσεις / παραχωρήσεις που έχουν γίνει τα προηγούμενα χρόνια (το τίμημα καταβάλλεται σταδιακά).

Ειδικότερα:

Για το 2016 προβλέπονται έσοδα περί 500 εκατ. ευρώ από την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ, 50 εκατ. από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και 250 εκατ. ευρώ από πώληση ποσοστού που κατέχει το δημόσιο στην εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου Σπάτων (Αερολιμήν Αθηνών).  Για το 2016 το ΤΑΙΠΕΔ θα εισπράξει το μερίδιο που του αναλογεί 95 εκατ. ευρώ από την πώληση του Αστέρα Βουλιαγμένης. Από την πώληση του ΔΕΣΦΑ, προβλέπει έσοδα 188 εκατ. ευρώ που αναλογούν στο δημόσιο, σύμφωνα με όσα προβλέπει  η συμφωνία με την αζέρικη Socar. 'Εσοδα περί τα 50 εκατ. ευρώ από την Εγνατία Οδό.  Επιπλέον 300 εκατ. ευρώ το 2016 και 500 εκατ. ετησίως από το 2017 μέχρι το 2022 από την παραχώρηση ακινήτων. Στην ελληνική πρόταση αναφέρεται πως τμήμα των εσόδων του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, που δεν πρόκειται να ξεπεράσουν τα 2,2 δις. μέχρι το 2019, θα κατευθύνεται για τη στήριξη των ασφαλιστικών ταμείων, ενώ ένα ποσοστό από το μερίδιο που θα παραμένει στο δημόσιο θα αξιοποιηθεί για τη στήριξη της Αναπτυξιακής Τράπεζας που θα ιδρυθεί.

Πρόταση δανειστών: Προβλέπεται ότι θα ολοκληρωθούν όσες κυβερνητικές δράσεις εκκρεμούν μεταξύ αυτών όσες απαιτούνται για περιφερειακά αεροδρόμια, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Εγνατία, Λιμάνι Πειραιά, Λιμάνι Θεσσαλονίκης, Ελληνικό. Για τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ πρέπει η κυβέρνηση πρέπει να ανακοινώσει τη δεσμευτική διεξαγωγή διαγωνισμού μέχρι τον Οκτώβριο του 2015 και όσον αφορά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ χωρίς ουσιαστικές αλλαγές στους όρους όσων των προσφορών. Η κυβέρνηση θα μεταφέρει τις μετοχές του ΟΤΕ που κατέχει το κράτος στο ΤΑΙΠΕΔ και θα προχωρήσει σε μη αναστρέψιμα βήματα για την πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων με τους υπάρχοντες όρους και τον πλειοδότη που έχει ήδη επιλεχθεί. Στο σχέδιο των δανειστών προβλέπεται ακόμη η ιδιωτικοποίηση ΑΔΜΗΕαλλά και η σύσταση της «μικρής ΔΕΗ».


5) Ασφαλιστικό

Πρόταση Ελλάδας: Στο ελληνικό κείμενο προβλέπεται η κατάργηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων και η σταδιακή συνένωση όλων των ασφαλιστικών ταμείων σε τρία. Από το 2016, σταδιακά, έως το 2022 κατά ένα εξάμηνο κάθε έτος και στη συνέχεια κατά ένα έτος κάθε έτος, θα αυξηθούν τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης σε όσους μπορούν να κάνουν χρήση των ειδικών διατάξεων και να βγουν στη σύνταξη πριν τα 62. Όπως αναφέρει το κείμενο, η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται να προχωρήσει σε διάλογο και έχει ήδη ολοκληρώσει σχεδόν αναλογιστική μελέτη για το διάστημα από το 2015 έως το 2050. Η ελληνική πρόταση επιμένει στη μη-εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος έως το 2016.

Πρόταση δανειστών: Ζητείται πλήρης εφαρμογή των ασφαλιστικών νόμων του 2010 και του 2012 και «περαιτέρω άμεσα βήματα για τη βελτίωση του συνταξιοδοτικού συστήματος» ετήσιας απόδοσης 1% του ΑΕΠ (1,8 δισ. ευρώ). Προτείνεται σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ, αύξηση της συμμετοχής των συνταξιούχων στη δαπάνηιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, σημαντική αυστηροποίηση κανόνων για τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις, νομοθέτηση τον Σεπτέμβριο για την ενοποίηση Ταμείων και τη δημιουργία ενός νέου συστήματος που θα συνδέει στενότερα τις εισφορές με τις παροχές. Προβλέπεται ακόμη εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος για όλα τα επικουρικά Ταμεία και ενοποίηση όλων των Ταμείων υπό το ΕΤΕΑ.


6) Εργασιακά

Ελληνική πρόταση: Σύμφωνα με την ελληνική πρόταση προβλέπεται σταδιακή αύξηση του κατώτατου μισθού στα επίπεδα του 2010 μέχρι το τέλος του 2016, επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων και των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται να επαναφέρει τις διαδικασίες συλλογικών διαπραγματεύσεων στο επίπεδο αυτών που ισχύουν στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες και μετά από την αποδοχή του σχεδίου από το Διεθνές Γραφείο Εργασίας (ILO). Θα υπάρξει διάλογος με τους κοινωνικούς εταίρους και θα ακολουθηθούν οι διεθνείς πρακτικές. Σύμφωνα με την πρόταση, ο κατώτατος μισθός θα αυξηθεί σταδιακά και έως το τέλος του 2016 θα φθάσει στα επίπεδα του 2010 (δηλαδή 751 ευρώ).

Πρόταση των δανειστών: Σύμφωνα με το κείμενο των δανειστών δεν πρέπει να ματαιωθούν σημαντικές μεταρρυθμίσεις του παρόντος προγράμματος που στοχεύουν στο να γίνει η αγορά εργασίας περισσότερο ευέλικτη και αποτελεσματική. Όπως αναφέρει το κείμενο οι αρχές θα αρχίσουν μια διαδικασία διαβούλευσης, στην οποία θα εξεταστούν τα νομικά πλαίσια άλλων χωρών της Ευρώπης σε ό,τι αφορά τις ομαδικές απολύσεις, τις απεργίες και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις. Διεθνείς οργανισμοί θα μπορούν να συνεισφέρουν στην διαδικασία και το τελικό κείμενο θα τεθεί ενώπιον των Θεσμών. Καμία αλλαγή στις συλλογικές διαπραγματεύσεις δεν θα γίνει πριν από το τέλος του 2015 και έως τότε κάθε αλλαγή θα πρέπει να γίνει με τη σύμφωνη γνώμη της Κομισιόν, του ΔΝΤ και της ΕΚΤ. Οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να αναλάβουν δράση για την αδήλωτη εργασία προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα, να προστατευτούν οι εργαζόμενοι αλλά και να διαφυλαχθούν τα έσοδα από την φορολογία εισοδήματος και τα ασφάλιστρα.

Κέρδος online   5/6/2015 18:17